Een goede AdWords campagne opzetten, begin er maar eens aan. Zonder een goede Google AdWords basis structuur zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Het is niet alleen onoverzichtelijk, maar het kan ook leiden tot ineffectieve zoekwoorden en zwakke advertentieteksten. Wanneer de AdWords campagnestructuur wel strak en op orde is merk je direct het resultaat. De campagnes zijn eenvoudiger te beheren en de doelstellingen worden eerder gerealiseerd. Lees in dit blog hoe je snel je AdWords campagnestructuur overzichtelijk en effectief maakt.
Voordelen van een AdWords campagne opzet
– Door een overzichtelijke campagnestructuur kun je budgetten onder controle houden.
– Je kunt in 1 oogopslag zien welke advertenties goed en minder goed presteren.
– Een juiste targeting, adverteren op specifieke en juiste zoekwoorden en advertentieteksten.
De basis onderdelen van een effectieve AdWords campagnestructuur
Begin bij het maken van je AdWords campagnestructuur altijd breed. Je kunt het later in het proces nog altijd specifieker maken. Als een elektronica retailer kan de naam van je campagne telefoons of televisies zijn. Begin dus niet je AdWords campagne met bijvoorbeeld, Samsung Galaxy S6 of LG 42LS3400. Dat gedeelte komt pas later. Bij het maken van een Adwords campagne heb je de keuze om een dagbudget toewijzen. Dit is erg handig. Door aan een specifieke campagne een budget toe te wijzen vermijd je het risico dat minder populaire zoekwoorden niet worden vertoond.
Specifieke advertentiegroepen aanmaken
Onder de hoofdcampagne vallen de advertentiegroepen. Deze bevatten een sub-thema die valt onder de campagne. Om het vorige voorbeeld aan te houden kies je hiervoor bijvoorbeeld: 3D televisies of mobiele telefoons. Er is geen vuistregel voor de hoeveelheid advertentiegroepen die onder een campagne vallen. Zorg er voor dat het altijd overzichtelijk blijft. Dit werkt veel prettiger. Een advertentiegroep geeft je de mogelijkheid om binnen je AdWords campagne direct te zien hoe een onderdeel van je assortiment presteert. Zo kun je blijven optimaliseren en je conversie stimuleren.
Gerichte advertenties maken voor jouw doelen
Iedere specifieke advertentiegroep bevat vervolgens weer speciale zoekwoorden. De zoekwoorden die je kiest bepalen aan wie je advertenties worden getoond. Het is dus erg belangrijk dat je de zoekwoorden zorgvuldig kiest. Hoe relevanter deze zijn, hoe beter het is voor je conversie. Gebruik de AdWords Keyword Planner om de juiste woorden te vinden voor het maken van je Adwords campagne. Als je weet op welke woorden je gevonden wil worden, komt de volgende stap. Kies hiernaast goede uitsluitingswoorden om irrelevant verkeer tegen te gaan. Irrelevant verkeer jaagt je campagne onnodig op kosten. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Door een goede AdWords campagne structuur kun je constant zien welke woorden goed en minder goed werken.
Het maken van advertentieteksten en landingspagina’s koppelen
Door de eerste twee stappen te voltooien kunnen er hele gerichte advertentieteksten vertoond worden. Wij komen nog heel vaak advertentieteksten tegen die gaan over het gehele assortiment. De link die er in staat leidt vaak direct naar een irrelevante homepage. Puur weg gegooid geld en natuurlijk een gemiste kans. Het is veel sterker om per specifieke advertentiegroep meerdere advertenties te maken die gericht zijn op een specifiek product of dienst. Vervolgens leid je de websitebezoeker niet naar de homepage, maar naar een productpagina of informatiepagina.
Juist de landingspagina’s zijn essentieel bij het maken van een goede AdWords campagne. De kwaliteit en relevantie van je gekozen landingspagina moet zorgen voor een goede gebruikerservaring van de websitebezoeker. Het is belangrijk dat je landingspagina goed aansluit op de hoofdcampagne en je advertentiegroep. Zo zorg je voor een ultieme gebruikerservaring. Is dit veel werk? Ja, maar onthoudt dat hoe hoger de relevantie van een landingspagina is, hoe groter de kans is dat je websitebezoekers overgaan tot een conversie. Wil je die conversie overzichtelijk kunnen bijhouden? Dan raden wij aan om je Google AdWords account te koppelen aan je Google Analytics account. Zo kun je het succes van je eigen AdWords campagnes meten en bijhouden.
Meer tips of een beetje extra hulp?
Dan kun je vrijblijvend contact opnemen. Je weet ons te vinden!