Organisaties kunnen er niet meer omheen: social media speelt vandaag de dag een enorme rol in het versterken van je business. In dit blogbericht gaan we het hebben over het optimaliseren van je Facebook bedrijfspagina voor je organisatie. De tips in dit blogbericht kunnen je helpen om Facebook effectiever te gebruiken en vormen de eerste stappen om aan de slag te gaan met Facebook.
Tip 1: Kies een relevant pagina sjabloon
Facebook biedt de mogelijkheid een sjabloon te kiezen voor jouw Facebook bedrijfspagina dat aansluit bij de diensten van jou organisatie. Ieder sjabloon beschikt over een andere indeling en stelt verschillende functies beschikbaar die passen bij jouw organisatie. Er zijn sjablonen beschikbaar voor bijvoorbeeld winkels, café’s, restaurants, non-profitorganisaties of ondernemingen. Een geschikt sjabloon instellen is eigenlijk heel eenvoudig. Hiervoor ga je via het instellingen menu naar het tabblad ‘pagina bewerken’. In het onderdeel sjablonen kun je vervolgens kiezen voor een geschikt sjabloon dat past bij jou soort organisatie. Stel dat je een webshop hebt dan is het sjabloon ‘winkelen’ interessant. Binnen dit sjabloon wordt er rechtsboven op de pagina een blauwe button geplaatst met daarin de tekst ‘shoppen’. Deze knop kan vervolgens worden doorgelinkt naar de webshop zodat Facebookers gemakkelijker op je site uit kunnen komen.
Tip 2: Zorg voor relevante informatie op je Facebook bedrijfspagina
Voor bezoekers die jouw Facebook bedrijfspagina voor de eerste keer bekijken moet binnen enkele seconden duidelijk zijn wie je bent, wat je doet en wat jouw onderneming uniek maakt. De belangrijkste informatie is misschien nog wel waarom Facebookers jouw pagina moeten liken en volgen! Dit kun je bijvoorbeeld met een korte beschrijving toevoegen bovenaan de pagina. Daarnaast is het verstandig om voldoende contactgegevens van je bedrijf te vermelden op je Facebook bedrijfspagina zodat (potentiële) klanten je altijd kunnen bereiken. Belangrijk is ook te zorgen dat deze informatie up-to-date is, tijdig aanpassen van bijvoorbeeld een nieuw telefoonnummer is erg raadzaam.
Tip 3: Kies een sterke omslagfoto en profielfoto
Een sterke profielfoto en omslagfoto van je Facebook bedrijfspagina versterken de branding van je onderneming en maken bezoekers van je pagina direct duidelijk wat jouw product of dienst is. Het logo van je onderneming als profielfoto is een veelgebruikte en effectieve manier om jouw bedrijf via Facebook te presenteren. Daarnaast kan een mooie omslag foto snel duidelijk maken wat je doet. Ze zeggen niet voor niets dat beeld meer zegt dan 1000 woorden. Personen op je omslagfoto maken je pagina daarnaast persoonlijker, dit kan zorgen voor een betrouwbaarder beeld bij je bezoekers.
Tip 4: Relevante instellingen aanpassen
Er zijn een aantal onderdelen die interessant zijn om via de instellingen van je Facebook bedrijfspagina te activeren. Een daarvan is het tabblad nieuwsbrief inschrijvingen. Maak jij gebruik van een nieuwsbrief? Dan kun je daarvoor een inschrijfknop toevoegen. Deze knop wordt zichtbaar aan de linkerkant op de Facebook bedrijfspagina, onder de profielfoto. Ook kan hier een tabblad voor klantbeoordelingen worden toegevoegd dat kan worden gelinkt aan de reviewpagina van je site. Zo kunnen bezoekers van je Facebook bedrijfspagina gemakkelijk beoordelingen van je website bekijken.
Tip 5: Facebook shopping toevoegen
Verkoop je jouw producten online via een webshop? Dan is de Facebook shopping module erg geschikt! Hier kun je bijvoorbeeld je bestverkopende producten aan toevoegen of tijdelijke aanbiedingen promoten. Op eenvoudige wijze kun je nieuwe producten met prijs, afbeelding, beschrijving en URL naar je website toevoegen. Daarnaast is het mogelijk om de producten uit de shopping module te promoten met een Facebook bericht.
We hopen dat dit blog je meer inzicht heeft gegeven in het optimaliseren van je Facebook bedrijfspagina zodat je meer resultaat kunt behalen in het gebruiken van Facebook voor je business. Via deze link kun je een Facebook bedrijfspagina aanmaken. Heb je nog vragen over het instellen van je Facebookbedrijfspagina? Neem dan gerust contact met ons op!